Strategii pentru luarea bacalaureatului

 

 

 

 

 

Bacalaureatul nu se poate lua dând mită. Să vă explic. În ziua în care se depun contestaţiile, daţi bani directorului şcolii, urmând ca acesta să vă lase să vă completaţi lucrarea. Problema este că nu puteţi să mai scrieţi nimic în lucrare din următorul motiv - peste toate spaţiile goale s-au trecut nişte linii roşii în formă de z.

Însă directorul ştie o ''soluţie''. Va da elevilor foile de examen, o coală albă şi o foaie cu subiectele rezolvate. Apoi le va zice: ''Scrieţi pe coala albă ceea ce nu aţi scris în foile de examen.'' După ce au terminat cu toţii de scris, le va cere să-i aducă foile şi să părăsească sala. Directorul va arunca la coşul de gunoi toate foile pe care le-au scris elevii în acea zi.


Căi de urmat pentru luarea bacalaureatului

Nu trebuie să învăţaţi nimic pentru ca să luaţi bacalaureatul. Care-i treaba?
De ce lumea nu ia bacalaureatul? Deoarece ei cred că trebuie să înveţe pentru ca să se ia bacalaureatul.
Nu, nu trebuie să se înveţe nimic.
A învăţa înseamnă să repeţi în gând sau cu voce tare ceea ce ai de învăţat. Dacă doar citeşti ceea ce ai de învăţat, nu înseamna că înveţi.

'Eu repet în gând sau cu voce tare propoziţiile şi frazele din lecţia care trebuie învăţată, deci învăţ.''- asta e convingerea oricărei persoane.

Pentru bacalaureat nu trebuie să înveţi, ci trebuie să citeşti. Citind, vei reţine ceea ce citeşti.

Dacă se ştie cum arată structura subiectelor, se poate şti ce trebuie să citiţi pentru a se lua o notă de 2.50-4. Pentru a se şti ce trebuie să ştiţi pentru ca să se ia o notă de 2.50 - 4 la examen trebuie să vă uitaţi pe modelele de subiecte din anul în care daţi examenul şi pe subiectele din sesiunile trecute.  (Se dau publicităţii modele de subiecte pentru ca profesoarele să-i ajute pe elevi să ia examenul. Desigur că nicio profesoară nu-i ajută pe elevi.)

Maxim 1 oră trebuie să citiţi lecţiile pentru ca să luaţi cel puţin nota 5 la o probă de examen. (La matematică va trebui să citiţi cel puţin  40 de ore pentru ca să luaţi nota 5 la examen.)

4-5 ore trebuie să citiţi lecţiile pentru ca să luaţi nota 8-10 la o probă de examen.

o oră(pentu nota 5 la o probă de examen) + o oră(pentru nota 5 la o probă de examen) + 5 ore(pentru nota 8-10 la o probă de examen) = 7 ore.  Maxim 7 ore trebuie să citiţi lecţiile pentru ca să aveţi bacalaureatul luat(deci ca să aveţi media generală de cel puţin 6). (Vă va lua mai multe ore dacă daţi examen la matematică.)

Luaţi pastile pentru îmbunătăţirea memoriei şi a concentrării. Puteţi să luaţi zilnic mai multe tipuri de pastile(de exemplu MemoPlus+Lecitină).

 

 

Alte strategii:

1. La matematică

 

Citiţi rezolvările exerciţiilor din ultimele 10 sesiuni de bacalaureat, la toate profilele.

 

Citiţi exerciţiile rezolvate(nu rezolvaţi exerciţiile!). Rezolvările tuturor exerciţiilor pot fi citite în maxim 2 ore.

 

 

Cum să reţineţi formulele

Nu sunt multe formule de ştiut. Cel care repetă în gând sau cu voce tare formulele îi va lua 5 ore ca să le ştie. Cel care nu repetă în gând sau cu voce tare formulele ci doar le citeşte, îi va lua doar o oră ca să le ştie pe toate.

Lumea crede că sunt multe formule de ştiut. Să vedem de ce cred ei acest lucru.
Prima zi: ''Am învăţat 15 formule. M-am plictisit de la atâta învăţat. Am învăţat 10 minute. Voi continua să învăţ şi mâine.''
A doua zi: ''Să văd daca ştiu cele 15 formule pe care le-am învăţat ieri. La naiba! Am uitat 5 formule. Mă simt stresat.
Repet cu voce tare cele 5 formule. Pe lângă cele 5 formule, mai repet cu voce tare alte 5 formule. Am învăţat 5 minute(doar 5 minute, deoarece a devenit stresat când a văzut că a uitat 5 formule). M-am săturat să învăţ. Îmi spun că nu mai are rost să continui să învăţ formulele. Sunt prea multe! Renunţ să învăţ la matematică. Asta e. Poate că voi putea să copiez de la alţii.''

Nu trebuie să învăţaţi formulele. Atunci când citiţi exerciţiile rezolvate veţi reţine şi formulele. Deci puteţi reţine toate formulele fără a vă stresa.

(Elevii, la terminarea şcolii, îşi vor zice: "10 caiete de studenţesc ocupă exerciţiile de matematică pe care le-am făcut în cei 4 ani de liceu. Să învăţ acum? Oare nu-i prea târziu să fac asta? Sunt 10 caiete de studenţesc! Mai bine să nu mă apuc să învăţ. Dacă nu am învăţat la timpul potrivit...")

2. La limba română

Subiectul nr.1(30 de puncte)

Trebuie să stiţi ce înseamnă următoarele cuvinte: valoare expresivă, interogaţie retorică, marcă lexico-gramaticală, marcă a adresării directe/indirecte, subiectivitate, obiectivitate, dimensiune spaţială, dimensiune temporală, câmp semantic, motiv literar, interogaţie retorică, registru colocvial.

Mai trebuie ştiut:

- tipurile de perspectivă narativă;

- rolul verbelor la timpul imperfect;

- rolul semnelor de punctuaţie;

- trăsăturile genurilor literare(liric,epic,dramatic).

Trebuie să ştiţi doar 2 pagini de format A3. 10 minute vă va lua ca să ştiţi cele 2 pagini. Ştiind cele două pagini, veţi lua cel puţin10 puncte la examen.

Nu-i suficient să ştiţi aceste lucruri. Trebuie să faceţi analize pe texte literare folosindu-vă de lucrurile învăţate.

Vedeţi rezolvările de la subiectul nr.1 din ultimele 10 sesiuni.

Subiectul nr.2(30 de puncte)

Ca să se ia cel puţin 10 puncte la acest subiect, trebuie ştiut cum se alcătuieşte un eseu. Dacă se ştie cum se face un eseu, se va scrie ceva în foaia de examen.

Eseul are:

1. O introducere

2. Un cuprins(are pareri pro şi contra)

3. O concluzie(sau mai multe concluzii)

1. Un început

Începeţi eseul cu:

- o întrebare retorică(sau mai multe)

sau cu

- o zicală

sau

- vă imaginaţi o situaţie sau întâmplare, şi scrieţi despre asta

Puteţi să scrieţi şi aşa: o întrebare retorică(sau mai multe) + un proverb + ceea ce scrieţi despre întâmplarea sau situaţia pe care v-aţi imaginat-o.

2. Un cuprins(pareri pro şi contra)

Folosiţi-vă de cuvintele:

- pe de-o parte...,pe de altă parte...;

- deşi, dar, însă, deoarece, totuşi, cu toate că;

-în primul rând..., în al doilea rând...

3. O concluzie(sau mai multe concluzii)

Spuneţi-vă opinia finală, folosindu-vă de cerinţă. Folosiţi cuvintele: în concluzie, sunt de acord cu faptul că, e bine că.

 

Ăsta-i doar un model. Puteţi să scrieţi cum vreţi.

Trebuie să aveţi idei pentru ca să scrieţi la acest subiect. Etape:

1. Puneţi enunţul de la subiect sub formă de întrebare.

2. Răspundeţi la întrebare.

Scrieţi pe coală nişte şiruri de cuvinte. Veţi forma fraze cu acele cuvinte.

Pentru ca să concepeţi fraze va trebuie să vă folosiţi de cuvinte ca: deoarece, în primul rând, în al doilea rând,  deşi, cu toate că etc.

Exemplu: ''Scrieţi un text argumentativ despre...''

Rezolvare: De ce e bine să...?

Deoarece: x cuvânt, y cuvânt, z cuvânt etc.

Este bine deoarece poţi să ''x cuvânt''...

Subiectul nr.3(30 de puncte)

Trebuie ştiut ce înseamnă: ''tema şi viziunea despre lume'' şi ''particularităţile de construcţie a personajului''.

17 opere literare trebuiesc cunoscute. Mulţi elevi nu vor citi comentariile la aceste opere deoarece comentariile acoperă 200-400 de pagini de format A3. Cine stă să citească atâtea pagini? Mai nimeni. Nimeni nu va citi cartea de comentarii mai mult de o dată. Aşa se face că aproape toată lumea nu va citi nici măcar o pagină. (Elevul- ''Am de citit câteva sute de pagini. îmi va lua ceva ore, aşa că... nu voi citi nici măcar o pagină!'').

Trebuie să scriţi pe un caiet, pe o singură pagină de format A3, comentariul la o operă literară. Mai scrieţi pe o singură pagină de format A3, caracterizarea unui personaj literar.

Cărţile cu comentarii ale textelor literare au multe fraze din care oamenii nu înţeleg mare lucru. Omul care dă bacalaureatul trebuie să selecteze frazele pe care le înţelege. Atenţie! Puteţi să scrieţi frazele din mai multe cărţi.
Puteţi să găsiţi şi pe internet comentarii ale operelor literare.

Frazele selectate trebuiesc scrise într-un caiet.

Unele opere literare vă va lua puţin timp ca să le citiţi: Alexandru Lăpuşneanu - 15 minute, Harap-Alb - 30 minute, O scrisoare pierdută - 40 de minute, Moara cu noroc - 2 ore şi 30 de minute. E bine să le citiţi pe toate acestea cu o zi înainte de examen.

(Multe persoane nu citesc comentarii ale poeziilor. Motivul? Comentariile poeziilor conţin multe fraze pe care nu le înţeleg.E normal ca comentariile poeziilor să conţină multe fraze de neînţeles. Nu pot fi spuse prea multe lucruri despre x,y sau z poezie, aşa că cei care fac comentariile trebuie să scrie fraze de neînţeles. Trebuie să filozofeze.)

Să vedem câte pagini trebuie să citiţi.

17 pagini(astea cuprind numai comentariile la operele literare)+10 pagini(astea cuprind numai caracterizări ale personajelor literare)= 27 de pagini.

Nu-i mai bine să citească 27 de pagini, decât 200-400 de pagini? Fără îndoială că da.

Cele 27 de pagini le va citi de zeci de ori. Poate să facă asta deoarece:

1. Sunt puţine pagini de citit. Le poate citi pe toate cele 27 de pagini într-o singură repriză(îi va lua maxim 27 de minute ca să le citească pe toate).

2. Un comentariu la o operă literară ocupă doar o pagină de format A3.

99% dintre oameni nu vor citi mai mult de 30 de pagini din cartea de comentarii.

Puteţi să luaţi cel puţin nota 5 la examen dacă citiţi 2 ore cele 29 de pagini.

(Puteţi să citiţi o singură dată pagina cu o caracterizare a unui personaj. Puteţi să citiţi doar un rând-două despre caracterul literar. Astfel, voi veţi şti ce să scrieţi în foaia de examen.

Exemplu: Caracterizarea lui Harap-Alb

Harap-Alb este cinstit, milostiv,naiv, sociabil.

3.La celelalte materii(biologie, fizică, chimie etc.)

Prima metodă

Conspectaţi din cele două manuale.

Scrieţi pe nişte pagini de format A3 ceea ce vi se pare important să ştiţi. Veţi avea maxim 15 pagini de scris. Nu vi se cere la examen să intraţi în prea multe detalii despre x sau y lucru.

Nu vă va lua mai mult de 10 ore să scrieţi cele 15 pagini.

 

A doua metodă

Citiţi în mod interactiv. Urmaţi paşii următori pentru a citi în mod interactiv:

1. Luaţi cele 2 manuale lângă voi;

2. Deschideţi unul dintre manuale şi citiţi de pe o pagină maxim 10 rânduri;

3. Citiţi maxim 10 rânduri de pe altă pagină(poate fi pagina următoare, poate fi o pagină din urmă, pagina cu numărul 100, 50, nu contează);

4. Continuaţi să citiţi până vă plictisiţi.

Citind interactiv, veţi constata că nu vă veţi plictisi, chiar dacă citiţi 10 ore în mod continuu.

...................................................................................................................................................................

Încheiere

1. Nicio profesoară nu ia ajutat pe elevi in niciun fel să ia examenul. Elevul, la terminarea şcolii, îşi spune: "Ce să învăţ? Cum trebuie să învăţ? Cât timp trebuie să învăţ? Nu am raspunsuri la aceste întrebări, aşa că nu mă apuc să învăţ."

Le putea spune cât de uşor este ca ei să ia o notă de 2.50-4. Le spunea astfel: ''Să ştiţi că puteţi să luaţi foarte uşor o notă de 2.50-5.80. Pentru asta, trebuie să ştiţi cum arată modelele de subiecte.
Să vă zic acum cum puteţi să luaţi cel puţin nota 2 la examen. Trebuie să ştiţi următoarele:... 10 minute vă va lua să învăţaţi aceste lucruri. Vreţi să luaţi mai mult? Trebuie să ştiţi următoarele:... 10 minute vă va lua să învăţaţi aceste lucruri.
Elevii conştientizau că nu le ia mult timp pentru ca să ia o notă de 2.50-4 la examen. Elevul îşi spunea: ''Nu mi-a luat mult timp să învăţ ceea ce ne-a spus profesoara că se va da la examen. Vreau să învăţ mai mult!''
Deci mulţi oameni luau bacalaureatul dacă profesoara le spunea cât de uşor este să ia nota 2.50-4 la examen.

2. Omul devine repede stresat dacă rezolvă exerciţii, dacă repetă în gând sau cu voce tare ceea ce e de învăţat. Ca să evite stresul , trebuie să citească, nu să repete în gând sau cu voce tare ceea ce trebuie ştiut.

3. în zilele în care se învaţă, nu trebuie să existe anumite preocupări care să vă încarce creierul. Nu trebuie să vorbiţi cu nimeni, să citiţi cărţi,ziare şi reviste care conţin informaţii care nu vă ajută la examen, să vă jucaţi pe calculator, să vă uitaţi la televizor etc.
Activităţile duc la înmagazinarea creierului cu noi informaţii, ceea ce va duce la dispariţia cunoştinţelor acumulate în perioada în care s-a învăţat.

4. Trebuie să se citească în ziua examenului ceea s-a citit(deci ceea ce s-a învăţat) în zilele precedente.

©2016